Petua Untuk Hilangkan Lingkaran Hitam Bawah Mata.

Sejak akhir- akhir ni kan. Saya selalu tidur lewat sebab tengah cuti sekolah kan. Tidur lewat pun sebab duk blogging, facebooking, tweeting dan ape- ape jelah. Budak habis PMR katekan. Tak adalah homework dari cikgu. So, disebabkan tabiat ni, kesihatan pun mestilah ada terjejaskan. Alhamdulillah, kesihatan saya tak lah seteruk mana tapi kadang- kadang menyesal juga sebab tak jaga diri baik- baik. Asyik nak berseronok je.
Perkara yang buat saya menyesal ialah mata dah naik lebam! Oh malunya.. Nak keluar rumah pun jadi segan. Lingkaran hitam bawah mata saya ni memang menyerlah sangat. Tak tahu nak buat macam mane. Sanggup tak pakai lens sebab tak nak kasi orang tengok mata PANDA ni. 24 jam dengan cermin mata je. 
So, cara terbaiknya, saya scroll Encik Google yang sedia membantu ni. Alhamdulillah, ada juga petua yang saya dapat. So, saya nak sharelah petua yang saya peroleh ni.

mata saya ni teruk sangat lebamnya jadi malulah nak share sini. Saya borrow dari Encik Google jelah. hihii

1. Tea Bag :
Rendamkan tea bag dalam air suam / panas (jangan air sejuk/ais sebab tak menjadi)
Letak kat mata selama beberapa minit yang korang nak
Then, cuci mata anda dengan air bersih (jangan tak cuci / terus terlelap nanti mata bengkak!)
Buat sekerap mungkin dan sentiasa constant sampai jumpa hasil yang memuaskan
timun
2. Timun :
Potong timun nipis2
Letak kat mata
Then, cuci mata (kalau tak cuci keadaan same jugak mcm kat atas ni)
Lakukan sekerap mungkin & constant
3. Telur rebus :
Rebus telur dahulu
Ambil telur rebus yang belum dikupas kulitnya dan golek-golek pada mata dan kawasan sekitarnya anda (sound funny :P)
Lakukan sekerap mungkin & constant
4. Sudu besi :
Rendam sudu besi dalam bekas yang berisi air panas / suam
Tekan & urut permukaan bulat sudu pada tepi mata anda dri atas ke bawah (di mana terdapat pengaliran darah di situ)
Buat pada kedua-dua belah mata anda secara constant dan hasilnya sekitar mata anda lebih tengang
In Sha Allah, mata anda akan pulih seperti sedia kala.
sumber : Encik Google.

No comments: